Összefoglaló a programalkotó reggeliről (*)

A Magyar Létesítménygazdálkodási Szövetség nyilvános létesítménygazdálkodási fóruma.
A fórumok szervere a leveleket, értesítéseket az info@fmguru.hu e-mail címről küldi. Ha biztos akar lenni, hogy megkapja a leveleket, javasoljuk, lépjen kapcsolatban az Ön cégének az informatikai részlegével, és kérje, hogy vegyék fel az info@fmguru.hu e-mail címet a a spam szűrőben megbízhatók közé.

Re: Összefoglaló a programalkotó reggeliről (*)

HozzászólásSzerző: gyorgy.simon » 2012.01.13. 13:25

Tisztelt Kollégák!

Ami külső szemlélőként megfogalmazódik bennem és úgy láttam még néhány tanfolyamtársamban is.
Az először is az, hogy egy ilyen beszélgetés-reggeli jó dolog kiindulásnak sok jó ötlet elhagzik és legalább elkezdi felkavarni az állóvizet.
Viszont valóban kitűnik az is, hogy nincs egységes koncepció, talán a szervezet erős tagjainak ki kéne kristályosodnia, vezetőtválasztani és célokat kitűzni, majd javaslatokat a megoldásra, mert addig csak ötletelés marad az egész. Pénzt is csak úgy lehet szerezni egy szervezetnek, ha tiszta a felépítése, céljai, tagjai.
A külföldi példákat meg úgy gondolom mindíg érdemes figyelni kitekintve mindíg átfogóbb képet kapunk viszont ez egy másik ország sajátságos feltételekkel ezért a mi utunk is valószínüleg ilyen kell legyen!
A jövőben további hasonló összejöveteleket kívánok, kicsit több konkrét egyezménnyel.

Üdvözlettel: S.Gy.
gyorgy.simon
 
Hozzászólások: 87
Csatlakozott: 2011.10.29. 17:23
Tartózkodási hely: London/UK

Re: Összefoglaló a programalkotó reggeliről (*)

HozzászólásSzerző: MolnarJulianna » 2012.01.20. 12:47

Sziasztok!

Ahogyan az összefoglalóból is kiderül a szakma és teljesítménye, jelentősége hazánkban általánosan nem ismert. Saját tapasztalataim alapján, ha azt mondom, hogy facility management területen dolgozom, általában nem értik (sokszor még cégen belül sem), és ezen az sem változtat sokat, ha létesítménygazdálkodásra lefordítom.
Egy, a németországi kampányhoz hasonló kezdeményezés hasznos és talán megvalósítható lenne, már csak azért is, mert az abban résztvevő szponzor cégek ill. leányvállalataik egy része itthon is tevékenykedik. Nyugat-Európában, ha lassan is, már elindult ez a folyamat, ehhez nekünk is kellene egy jól működő koordináló szervezet, egy „programalkotó” aki találkozókat, konferenciákat, szakmai napokat szervez, felveszi a kapcsolatot a keresleti és kínálati oldallal, összegyűjti, és hozzáférhetővé teszi a tagok számára a témában megjelent publikációkat, szakmai anyagokat.
Igény van a változásra, hiszen a létesítménygazdálkodási kurzus résztvevőinek összetétele is – ahogyan hallottuk - egyre inkább eltolódik a megrendelői oldal irányába, és ez is azt bizonyítja, hogy sokunkat érdekel, hogyan lehetne jobban, másképpen, szervezetebben létesítménygazdálkodni, hogyan lehetne cégen belül ill. a közszemléletben a sokak által csak házmesterségnek, karbantartásnak nevezett tevékenységet elfogadtatni. Ehhez a facility management fogalmát, jelentőségét érintő kommunikációs nehézségeket, csatornákat definiálni kell. Koncepcióra szükség van, ennek kialakításához a nemzetközi tapasztalatokat bátran fel lehet használni. Saját tapasztalataim alapján, úgy ahogyan, egyéb területeken is, itt is működhetne a nemzetközi összefogás, tapasztalatcsere. Kérdés, hogy mi magyarok, képesek vagyunk-e összefogni, időt és energiát nem sajnálva ennek részesei lenni.

Üdv. MJ
MolnarJulianna
 
Hozzászólások: 15
Csatlakozott: 2011.10.27. 06:40

Re: Összefoglaló a programalkotó reggeliről (*)

HozzászólásSzerző: Legenyei Péter » 2012.01.22. 22:06

Sziasztok!

Szerintem a létesítménygazdálkodás és a tisztítás-technológia elismerési problémái egy tőről fakadnak. A József által linkelt angol nyelvű cikkből is látszik, (http://thefmnetwork.wordpress.com/2011/ ... -industry/), hogy a létesítmény gazdálkodás területán is már az öndefinícióval problémák akadnak. Ezen kívül (szintén látszik a cikkből) az is probléma, hogy a szakma nem látható az emberek számára. Ugyanez derül ki a programalkotó reggeli összefoglalójából is, ahol már Paár Zoltán /MATISZ/ is azzal vázolja fel a szükségességét a megbeszélésnek, hogy az iparág nincs megfelelően el- illetve megismerve és az egész beszámolón, a hangulatán lejönn ez az érzés.

Egy létesítmény gazdának számos módszere van arra, hogy láthatóvá tegye magát a szervezeten belül: rendszeres riportok készítése a menedzsment felé (tudatosítás), szabályzatok létrehozása, projektekben való részvétel. Ezen felül a szakma is hozzáteszi - teheti a maga részét szabványokkal, folyóiratokkal, továbbképzésekkel, szakmai fórumokkal. Jó ötlet lehet a németországi kampányhoz hasonló is. Vegyük észre a hasonlóságot a tisztítás technológiával :-)

Fontosnak tartom a szakma jövője szempontjából azt, hogy már a képzésben benne legyen: lehessen ösztöndíjat kapni egy-egy cégtől, azért cserébe, hogy a cégnél elhelyezkedhessen a fiatal, miután végzett a képzéssel. Lehet, hogy ez furcsán hangzik a takarítás szempontjából, de nem győzom hangsúlyozni, hogy a takarítás egy szakma. Attól, hogy egy nő kezébe nyomnak egy rongyot, attól még nem lesz takarítónő, nem fogja tudni, hogy egy olajos foltot hogyan lehet legkönyebben eltávolítani a padlószőnyegből, valamint az általa használt vegyszernek milyen tulajdonságai vannak, milyen élettani hatásai, van -e biztonsági adatlapja egyáltalán.

Vésgő soron az a kérdés, hogy mi az a plusz, ami során egy tenderkiírás esetén ne a legolcsóbb takarító céget válasszuk?
- legyenek szakképzettek és ezt bizonyítsák is a mindennapokban.
- készítsenek rendszeres riportokat a takarítási tevékenységről.
- legyen saját szabályzatuk.
- vegyenek részt a cég életében különböző projekteken keresztül.

Ezeket prezentálni tudni kell minden esetben.

Emögött kell egy jól működő szervezet, ahol a szabványokat megalkotják, szakmai képzéseket tartanak stb. Lehet, hogy az egész csak akkor fog létrejönni, ha mögé áll egy vagy több takarítószer gyártó? Ki tudja. A gyártóknak is kellenek a piacok, értékesítési csatornák. Gondoljunk csak az autó szervizekre. Ők valahogy megtalálják a megrendelőket és azért azt látjuk, hogy az autó szervizre is szükség van és a takarításra is.
Legenyei Péter
 
Hozzászólások: 44
Csatlakozott: 2011.10.27. 20:40

Re: Összefoglaló a programalkotó reggeliről (*)

HozzászólásSzerző: Majsai Norbert » 2012.01.30. 21:32

Sziasztok!

Azt gondolom kezdetnek akár megfelelő is lehetne egy ilyen "programalkotó reggeli", hiszen mindent el kell kezdeni valahol. Viszont a szép számú megjelent cégképviselő ellenére szerintem elég rövid az összefoglaló, elég kevesen szóltak egyáltalán hozzá a témához. A többség egy kávé mellett meghallgatta a többieket. Ilyen hozzáállással nem is lehet messzire jutni. Ha véletlenül lesz is egy-két épkézláb javaslat, mindjárt jönnek a kifogások kibúvók, főleg ha némi pénzt is kellene áldozni a megvalósításra. Abszolút hiányolom a keresleti oldal képviselőit, ők a megrendelők, az ő igényeiknek és elvárásaiknak kell megfelelni, az ő általuk elvárt árszínvonalon. Mindennek az az ára amennyit fizetnek érte.
Én egy kicsit elrugaszkodva a beszélgetéstől általánosítanék inkább, nem csak a takarító cégekre, hanem úgy általában a vállalkozásokra, talán az egész magyar társadalomra. Ott kezdődik, hogy már az egyének szintjén nincs minden rendben a fejekben (tisztelet a kivételeknek). Hogyan várhatnánk el, hogy ezek az emberek megfelelő, minőségi és lelkiismeretes munkát végezzenek a munkahelyükön. Egyet értek Czerny Úrral, ez kulturális kérdés is erősen. Talán első lépésben le kellene tenni valamit az asztalra és csak ezután kellene csapkodni az asztalt és követelőzni. Mo-on mindenki gyorsan akar meggazdagodni, és sajnos az sem feltétel, hogy ez legális keretek között történjen meg.
Én azt tartanám a legjobb reklámnak egy termelő/szolgáltató cég részéről, hogy kiváló minőségű terméket állít elő, megbízható, rugalmas, becsületes. Ma sajnos azon egyezkedünk egy ártárgyaláson, hogy mennyi garancia legyen a terméken/szolgáltatáson, mert úgysem lesz tökéletes a végeredmény, de a garanciális idő letelte előtt már nem is létezik az a bizonyos cég, akin ezt számon lehetne kérni.
Tehát én megfordítanám a kérdést, reklámozni és népszerűsíteni persze kell, de egy jó referencia, egy elégedett ügyfél, egy visszahívott partner, egy megbízható kivitelező elsődleges feltétele minden szakma elfogadásának. Először létre kell hozni egy magas színvonalat, amit utána már könnyebben el is lehet adni. Ha valamit el kellene lesni nyugatról, akkor az elsősorban ez. Nem az eredményeket kellene másolni, hanem azt átvenni hogyan kell az eredményekhez vezető utat kitaposni. A hitelesség kellene, hogy a legfontosabb legyen, nem a melldöngetés. Ez már hozza magával az anyagi részét is dolgoknak, egy megrendelő szívesebben megfizet olyan cégeket, akinek ismeri a teljesítési szintjét, a munkamorálját és akiben feltétlenül megbízhat.
Ezért is lenne fontos és mindennek az alapja az oktatás, hiszen véleményem szerint a szakmaiságon kívül a fentiekre is meg kellene a magyar embereket tanítani. Mert amíg csak egymás alá megyünk árban és ezáltal persze minőségben is, amíg a "zsebpénz" dönti el, hogy ki nyeri a projektet, addig nem lesz fejlődés, éppen fordítva kellene, hogy történjen. Ehhez szemléletváltásra van szükség.

Talán egy kicsit elkanyarodtam az eredeti témától, de szerintem akkor is az alapokat kellene megerősíteni a továbblépéshez.
Ez volt akkor egy vélemény egy másik szemszögből...


Üdv: Majsai Norbert
Majsai Norbert
 
Hozzászólások: 62
Csatlakozott: 2011.11.22. 15:29

Re: Összefoglaló a programalkotó reggeliről (*)

HozzászólásSzerző: Jóború Zsuzsanna » 2012.02.02. 13:55

Sziasztok!
Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy részt vehettem a programalkotó reggelin, amit nagyon jó kezdeményezésnek tartok. Elhangzottak remek felvetések, azonban az esetek többségében mindig ott volt a "De" (pl. vannak szakmai lapok, de nincs olvasótábor...) Tapasztaltam, hogy a meghatározó cégek közül pl. a Hochtief nem volt jelen. Igazán akkor lehet eredményeket elérni, ha mindenki jelen van a konferenciákon, rendezvényeken.
Fontos, hogy a Szövetség megtalálja azokat a csatornákat, melyekkel a megrendelők felé a leghatékonyabb módon kommunikálhatja azokat a stratégiai előnyöket, melyeket a LG nyújthat a szervezetek számára. Legyen presztízs kérdés is. Jó ötlet lehetne pl. különböző egységeket, csoportokat létrehozni a Szövetségen belül:
- Marketing Csoport, mely felelős lenne az iparágról hiteles és pozitív kép kialakításáért, valamint a piackutatásért, kiadványok szerkesztéséért.
- Üzemeltetési Csoport, mely keretén belül a szakmai tapasztalatokat, legújabb technológiákat lehetne megosztani, és a leghatékonyabb működés elemeit határozná meg.
A főbb tevékenységek pedig néhány ötlet keretén belül:
-Workshop jellegű kezdeményezések, Vezetői klub ülések, ahol a Szövetség munkáját befolyásoló ötletek és döntések születnének
- Egységes kép kialakítása a szakmáról - sokan nem tudják, valóban mit is takar az LG, és milyen területeket fed le. El kell oszlatni az árkülönbségekkel kapcsolatos kétségeket (pl. AMCHAM képviselőjének észrevétele)
-Tudományos élettel való együttműködés
-Sajtóval való folyamatos kapcsolat, elektronikus hírlevelek, kiadványok szerkesztése, publikációk, folyamatos follow-up, eljuttatva természetesen a megrendelői oldalhoz.
- Videó prezentációk, megrendelői oldal meghívásával
- Magyarországon szervezett nyilvános rendezvények
- Díjak bevezetése --> remek motiváció az FM cégeknek, és egyben marketing a szakmának
- Szorosabb együttműködés a nemzetközi szervezetekkel
Egyetértek a nyugati kezdeményezések átvételével, azonban fontos, hogy a hazai sajátosságokat figyelembe véve ültessük át ezeket. Bár valóban mindenekelőtt a magyar szemléleten kellene változtatni. Gondolok itt a megrendelő által elvárt költségcsökkentési elvárásokra. Az FM cégek nehéz helyzetben vannak, de a hosszútávú gondolkodás, a stratégiai előnyök megfelelő kommunikációjával hiszem, hogy ez a folyamat megváltoztatható.

Üdv,
Jóború Zsuzsanna
Jóború Zsuzsanna
 
Hozzászólások: 32
Csatlakozott: 2011.11.14. 21:31

Re: Összefoglaló a programalkotó reggeliről (*)

HozzászólásSzerző: Csapó Balázs » 2012.04.27. 13:11

Sziasztok!
Ahogy az előttem hozzászólók többször kifejtették: nem egymásnak kell megértetni, hogy miért is fontos az FM, hanem a vevőknek és a szabályozóknak. Ez lehetnek megbízók a szolgáltatók esetén, vagy ha saját szervezeti egység, akkor pedig a cégvezetés. Annyi mindenhez kell értenie egy Facility Managernek akkor az önmarketing már nem akkora megerőltetés.
El kell magyarázni a megrendelőnek, hogy az FM ugyanúgy rész vesz az értékteremtési folyamatokban, mint a bérszámfejtés” csak” azzal a különbséggel, hogy a termék előalításának minőségére és legfőképpen az árára is hatással tud lenni egy jól működő FM szervezet. Ha a termék egy gyárban készül, akkor beépül a termék árába, és ha magas a gyár fenntartási költsége az a profitból csippent le. Az irodatulajdonosok ezt már megértették, hogy a termékük az iroda és annak az előállítási költségének jelentős része a fenntartás. Azzal a különbséggel, hogy a versenyképességüket, eladhatóságukat növeli egy szép, jól karbantartott, takarított, jó éttermet üzemeltető FM.

Az elismertség növelésében legjobban érdekeltek a szolgáltatók lennének amennyiben piacot akarnak építeni és szabályokat lefektetni stb. Ha a zavarosban akarnak halászni és haveri alapon történnek a szerződéskötések akkor a jelenlegi állapot tökéletesen megfelel nekik.
A vállalaton belüli elismertség növelése meg az FM vezető ambíciójától függ.

Az hogy milyen szervezetbe tömörülnek a szolgáltatók vagy az FM szakemberek másodlagos. A cél, hogy meg tudják szólítani a piacot valamint a szabályozókat (törvényalkotók stb.). Itt gyorsabb eredményeket lehetne elérni egy már kialakult lobby csatornákkal rendelkező szövetségekhez való csatlakozással (pl. Magyar outsourcing szövetség, vagy ingatlanfejlesztők érdekképviselete).

Kezdetnek az is jó lenne, ha sikerülne valami brainstorming keretében összehozni egy prezentációt vagy anyagot, ami közérthetően elmondja az FM fontosságát és a benne rejlő lehetőségeket. Egy ilyen anyagot eljuttatni, bemutatni a döntéshozóknak már elindíthat folyamatokat a vállalaton bellül.
Csapó Balázs
 
Hozzászólások: 8
Csatlakozott: 2012.03.09. 13:05

Re: Összefoglaló a programalkotó reggeliről (*)

HozzászólásSzerző: feketepeter » 2012.05.03. 20:44

Az embereknek fogalmuk sincs mi az a létesítménygazdálkodás, pláne ha azt hallják FM, de ez inkább azért van mert idegenként hatnak ezek a szavak. Ha épületüzemeltetést mondunk már is mindenki vágja miről van szó, ezért szerintem nem kellene "ódzkodni" az üzemeltetés szótól ezt mindenki tudja hogy nagyjából mit takar egy bejáratot kifejezés ide nem kell a brand! SZóval én maradnék a bejáratot szavaknál, akkor is ha maga az épület üzemeltetés nem fedi le teljesen azt amit a létesítménygazdálkodás jelent, viszont ez utóbbi kifejezés megismertetésébe fektetett esetleges idő,pénz,energia soha nem térülne meg. Régen is így hívtuk és működött, azt természetesen nem vitatom hogy a menedzsment szemléletet ez nem fejezi ki ami lényegi változás az utóbbi években ezen a területen.Kampány nélkül is én bízom abban hogy teret nyer az épület üzemeltetés menedzsment szemléletű tevékenysége, a cégek maguktól is ráébrednek arra hogy ezen a téren is lehet és kell gazdálkodni.
Amitől én még idegenkedek az a nyugati példák eszetlen majmolása. Ez Magyarország, magyar emberekkel, magyar attitűdökkel, nem kell csodálkozni azon ha egy angol szász vagy német menedzsment szemlélet bevezetése itt megbukik. Formáljuk ezeket a rendszereket a saját képünkre talán akkor sikeresebbek lennék nem csak ebben hanem más területeken is.
feketepeter
 
Hozzászólások: 98
Csatlakozott: 2011.11.08. 07:37

Re: Összefoglaló a programalkotó reggeliről (*)

HozzászólásSzerző: Czerny » 2012.05.03. 21:23

Ezt a vizsgán azért ne igy fejtsed ki :)
Czerny
Adminisztrátor
 
Hozzászólások: 2191
Csatlakozott: 2008.05.20. 19:30

Re: Összefoglaló a programalkotó reggeliről (*)

HozzászólásSzerző: Kaltenecker Orsolya » 2012.06.09. 19:01

Egy kicsit megkésve bár....

A programalkotó reggelin én is részt vettem a férjemmel -ő meg is van említve az összefoglalóban-
Ákos legelső hozzászólásával teljes mértékben egyetértünk. Véleményünk szerint is az önszervezés képessége
általánosságában véve is elég gyenge a MATISZ-ban -ugyanúgy mint számos más magyarországi szervezetben-
Mert a gazdasági sikeresség elsősorban azon múlik,
hogy a takarítási szakma szereplői milyen módon képesek piacra kerülni és egyéb gazdasági érdekeiket érvényesíteni.
Üdv, K.Ors
Kaltenecker Orsolya
 
Hozzászólások: 6
Csatlakozott: 2012.05.18. 16:56

Előző

Vissza: FM Guru Fórum

Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: nincs regisztrált felhasználó valamint 1 vendég

cron