Sziasztok!
Szerintem a létesítménygazdálkodás és a tisztítás-technológia elismerési problémái egy tőről fakadnak. A József által linkelt angol nyelvű cikkből is látszik, (
http://thefmnetwork.wordpress.com/2011/ ... -industry/), hogy a létesítmény gazdálkodás területán is már az öndefinícióval problémák akadnak. Ezen kívül (szintén látszik a cikkből) az is probléma, hogy a szakma nem látható az emberek számára. Ugyanez derül ki a programalkotó reggeli összefoglalójából is, ahol már Paár Zoltán /MATISZ/ is azzal vázolja fel a szükségességét a megbeszélésnek, hogy az iparág nincs megfelelően el- illetve megismerve és az egész beszámolón, a hangulatán lejönn ez az érzés.
Egy létesítmény gazdának számos módszere van arra, hogy láthatóvá tegye magát a szervezeten belül: rendszeres riportok készítése a menedzsment felé (tudatosítás), szabályzatok létrehozása, projektekben való részvétel. Ezen felül a szakma is hozzáteszi - teheti a maga részét szabványokkal, folyóiratokkal, továbbképzésekkel, szakmai fórumokkal. Jó ötlet lehet a németországi kampányhoz hasonló is. Vegyük észre a hasonlóságot a tisztítás technológiával
Fontosnak tartom a szakma jövője szempontjából azt, hogy már a képzésben benne legyen: lehessen ösztöndíjat kapni egy-egy cégtől, azért cserébe, hogy a cégnél elhelyezkedhessen a fiatal, miután végzett a képzéssel. Lehet, hogy ez furcsán hangzik a takarítás szempontjából, de nem győzom hangsúlyozni, hogy a
takarítás egy szakma. Attól, hogy egy nő kezébe nyomnak egy rongyot, attól még nem lesz takarítónő, nem fogja tudni, hogy egy olajos foltot hogyan lehet legkönyebben eltávolítani a padlószőnyegből, valamint az általa használt vegyszernek milyen tulajdonságai vannak, milyen élettani hatásai, van -e biztonsági adatlapja egyáltalán.
Vésgő soron az a kérdés, hogy mi az a plusz, ami során egy tenderkiírás esetén ne a legolcsóbb takarító céget válasszuk?
- legyenek szakképzettek és ezt bizonyítsák is a mindennapokban.
- készítsenek rendszeres riportokat a takarítási tevékenységről.
- legyen saját szabályzatuk.
- vegyenek részt a cég életében különböző projekteken keresztül.
Ezeket prezentálni tudni kell minden esetben.
Emögött kell egy jól működő szervezet, ahol a szabványokat megalkotják, szakmai képzéseket tartanak stb. Lehet, hogy az egész csak akkor fog létrejönni, ha mögé áll egy vagy több takarítószer gyártó? Ki tudja. A gyártóknak is kellenek a piacok, értékesítési csatornák. Gondoljunk csak az autó szervizekre. Ők valahogy megtalálják a megrendelőket és azért azt látjuk, hogy az autó szervizre is szükség van és a takarításra is.