Szerző: Pokorny Gábor » 2012.12.12. 07:46
Teljesen egyetértek Décsi Gábor azon kijelentésével, hogy a Facility Management-nek "nem látható kockázatot kell kezelnünk", de hozzátenném, hogy "is", illetve meg kell találni azt a határvonalat, amiért egy Facility Manager vagy a Facility Management, mint szolgáltatás előre felel és szükség esetén felelősségre vonható. Nem lehet minden bekövetkezett eseményért az FM-et felelősségre vonni, mint egy bűnbakot!
A cikkben említett példák közül nem gondolom, hogy a bevásárlóközpontban lövöldöző emberek viselkedéséért egy FM szakembernek felelősséggel kellene tartoznia és nem is üzemeltetési kérdés. A tervezés során a biztonsági kockázatokat a tervezésért felelős biztonsági szakemberek az előírásoknak és a szabványoknak megfelelően tervezik be, de mindig lehet egy-egy havaria eset - főleg az emberi tényező kiszámíthatatlansága miatt, ami kilóg a sorból, de ezért nem lehet az üzemeltetésért felelős FM szervezetet felelősségre vonni. Az álmennyezet leszakadását sem gondolom, hogy üzemeltetési kérdés, hanem kivitelezési kérdés.
A kialakult helyzetből történő következtetések levonása és azok megoldása, az már üzemeltetési kérdés és az FM feladatának kell lennie.
Nyilván egy-egy precedens ügy segít az FM szakmának abban, hogy arra való hivatkozással a döntéshozók figyelmét felhívja és esetleg több pénzt/figyelmet adjanak a területnek. A napokban a Liszt Ferenc Repülőtéren történt energiaellátási üzemzavar segítségével a szigorú üzletmenet folytonosságot megkövetelő cégeknél (pl. pénzügyi szereplők) az FM szakembereknek könnyebb dolguk lesz pl. a tartalék ellátási beruházások indoklásában. Egy IT biztonsági szakember is állandóan a külső, kártékony hekkelések meggátolására törekszik a vezetők értetlenségére, iszonyú költségeket felemésztve, ahol a megtérülési számítások néha csak „lebegnek”. Ahol viszont már volt egy/két ilyen precedens ott sokkal komolyabban foglalkoznak a lehetséges problémával nem csak többlet anyagi forrás biztosításával hanem új szabályok és irányelvek bevezetésével. Konklúzió: az információ megfelelő áramlása segíti a munkánkat!
Mivel általában a FM mellett dolgozó szervezeti egységek (pénzügy, jog, IT, műszaki, biztonsági, humán) szakemberei a saját területüket profin és nagy szaktudással üzemeltetik/ismerik, kell egy szervezet, akik ezeknek a munkáját összefogja és kitekintést biztosít a feladatából adódóan a másik szakterületek felé: ezt kell megtestesítenie a Facility Managernek/Facility Managementnek. Egy Facility Managernek a saját szakmájában is profin kell működnie és olyan kompetenciával kell rendelkeznie, amely biztosítja az adott munkakör betöltését.
Mire gondolok? Véleményem szerint nem lehet technikusképzőben vagy külön egyetemi szakon oktatni az FM-et (tehát nem hiányzik ez a fajta külön oktatás az oktatási palettáról), mert ezt a fajta tudást nem így lehet megszerezni. A külön tanfolyami képzés elég lehet, ha az egyén rendelkezik a kellő rátermettséggel, hogy a feladatot ellássa és a saját szakmáján kívül más szakmák nézőpontjait is hajlandó legyen befogadni, a világnézetét szélesíteni tudja, gondolkodását ki tudja terjeszteni.
A saját szakmai végzettsége megfelelő tudásalapot (műszaki, jogi, pénzügyi és szervezési, irányítási ismeretek) biztosít a számára (legyen szó: gépészről, építészről, villamosmérnökről) és a képzésen elsajátított "kiegészítő" tudással (az összefüggésekre való rávezetéssel) már alkalmas lehet a feladat ellátására. Ezért nem elég, ha egy FM-el nem rendelkező vállalatnál odamegy a vezető a profi pénzügyeshez vagy jogászhoz, - hogy számolja ki vagy oldja meg - mert ők általában egyfajta "csőlátással" rendelkeznek, nem tudnak és nem is a feladatuk felülemelkedni a probléma saját szakterületét érintő részein.
A multikulti környezet erre még ráerősít, mellyel egyszerre segíti az FM létjogosultságát és egyben rontja is az FM hatékonyságát. Gondoljunk csak bele, hogy egy multikulti környezetben az emberek szigorúan szabályozott feladatokat végeznek és szinte tilos gondolkodniuk. Hányszor hallottam már, hogy egy probléma kapcsán az illetékes kolléga azt mondta, hogy ő azzal nem foglalkozik, mert nem a feladata, holott proaktivitással meg tudta volna előzni a kialakult helyzetet, de nem kapta meg
a főnökétől feladatban egy feladatkezelő rendszeren keresztül... A multikulti környezet által kinevelődő "droidok" közül nagyon kevés ember lesz alkalmas ilyen feladat ellátására, azonban pont ez a fajta plusz gondolkodás hiánya kelti életre és biztosít egyre nagyobb létjogosultságot az FM területnek a különböző területek és folyamatok szükséges(!) összefogása mellett.
Ebben a szakmában sokkal jobban tud boldogulni az, aki korábban közvetlenül foglalkozott emberekkel, emberi kapcsolatokkal ezáltal jobban átérzi, megérti a szervezet problémáit és jobban el is tudja adni azokat a menedzsment számára.
A cikk struktúrája nem segíti elvonatkoztatni az olvasót attól a kényszerképzettől, hogy az FM 99%-ban csak ingatlangazdálkodás ...