Szerző: batapeter » 2010.04.25. 19:10
Szolgáltató Kerekasztal észrevételek
Manapság az erős piaci verseny, a válság hatásai rengeteg rossz kényszerhelyzetet szülnek a létesítménygazdálkodás területén.
Úgy a szolgáltatók, mind a megrendelők gondolkodásmódját a minél alacsonyabb árfekvés határozza meg, ami egyértelműen a szolgáltatási minőség rovására megy.
A folyamatok főbb jellemzői: könnyen meg-és átalakuló, eltűnő cégek, áron aluli vállalások, kontárkodás, fekete munka, adócsalás, jogszabályismeretek hiánya, stb. >>> Eredmény: vevői elégedetlenség és a piacgazdaság tönkretétele.
Ám a különböző szakmai szervezetek (MAISZ, HFMS stb.) kidolgozott iránymutató álláspontjai próbálnak megoldást találni a helytelen szemléletmód felszámolására. A korszerű létesítménygazdálkodásnak nyugaton, északon már fejlett kultúrája van, így a britek, hollandok és az utóbbi 5 évben nagy fejlődésen átesett németek, valamint a felzárkózó osztrákok e területen már jól állnak. Az ettől keletebbre és délebbre eső zónákban azonban nehéz az áttörés (főleg a rossz beidegződések és a különböző kultúrák miatt), de az egyre fejlődő elméleti útmutatások reményt adnak arra, hogy idővel a létesítménygazdálkodási módszerek az elmaradt területeken is egyre nagyobb tért hódítsanak. Ezt a célt szentesítette és erősítette a Novotel Kongresszusi Központban legutóbb összehívott Létesítményüzemeltetői Szolgáltató Kerekasztal vitafórum.
A vitafórum kiemelte a létesítménygazdálkodás területén az egységes terminológia, a pontos szabályok, szabványok fontosságát, hogy a különböző szolgáltatási szinteket, elvárásokat globálisan mindenütt egyformán lehessen értelmezni. Szükség van továbbá a különböző érdekképviseletekre, a szakmai szervezetek és cégek összefogására, hogy véleménycserével tapasztalataikat minél szélesebb körben megosszák egymás közt. Komoly szerepet kap az innováció és elengedhetetlen a folyamatos oktatás, képzés az előrelépés érdekében.
Az elmúlt 5 év fejlődésére gondolva külön felkeltette a figyelmemet a közelmúltban megjelent MAISZ és HFMS közös kiadványa, a Banchmarking kiadvány, mely objektív képet ad az FM szolgáltatások országos szintű árairól és trendekről. Ez egy kézzel fogható fejlődés például.
Legalább ugyanilyen jelentőséggel bírnak az adatgyűjtések kapcsán összeállított ajánlások is, melyek a bérleti díjak megítélésénél nyújtanak tisztánlátást.
Az, hogy Czerny József 5 évvel ezelőtti előadása ismét elhangozhatott, az számomra annyit jelent, hogy az akkori gondolatok aktualitásai ma is érvényesek. Éppen ezért szükséges róla minél többet beszélni, hogy azok minél szélesebb körben és minél előbb a gyakorlati életben is megfoganjanak.